ترندهای برتر در حوزه آموزش آنلاین در سال ۲۰۱۸

طی سال های اخیر محبوبیت آموزش آنلاین به طرز قابل توجهی میان مردم افزایش یافته است و به طور گسترده ای در بخش آموزش و پرورش نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

امروزه آموزش آنلاین به روشی کاربردی میان مردم تبدیل شده است و بسیاری از مردم برای کشف مسائل جدید، به روز رسانی دانش و افزایش مهارت های خود از روش های یادگیری نوین استفاده می کنند.

امروزه با توجه به پیشرفت و تاثیر تکنولوژی، راهکارهای نوین فناوری نحوه زندگی ما را تعیین می کنند. آمارها نشان می دهد که مردم روزانه به طور میانگین ۷ ساعت از زمان خود را صرف کار با کامپیوتر می کنند.

تقاضای محتوا، از جمله محتوای یادگیری میزان ارائه دهندگان خدمات و راهکار های آموزشی را افزایش می دهد. از این رو بازار آموزش آنلاین بسیار رقابتی می شود و ارائه دهندگان باید به طور مرتب برنامه های خود را به روز رسانی کنند و آخرین و جدیدترین نسخه ها را به بازار ارائه دهند.

ارائه دهندگان هم چنین باید سیستم هایی را در اختیار کاربران قرار دهند که آموزش آنلاین از طریق آن ها به شکلی مستقل و تمرین گرا باشد و دانش آموزان بتوانند طی مدت زمان نسبتا کوتاهی دانش لازم را کسب نمایند.

امروزه دانشجویان و اساتید حرفه ای به دنبال یافتن راه های آموزش آنلاین موثر با صرفه جویی در زمان و هزینه برای افزایش و انتشار مهارت های خود می باشند.

در حال حاضر آموزش آنلاین در حوزه آموزش به جایگاه واقعی خود دست پیدا کرده است و در سال جاری، تعداد ترند های جالب و تاثیر گذار آموزش آنلاین افزایش چشمگیری داشته است که حال به بررسی مهم ترین آن ها می پردازیم :

 

  • یادگیری از طریق موبایل :

 

در عصر امروز یادگیری از طریق گوشی های هوشمند مفهوم آموزش را به طور کلی تغییر داده است. امروزه ارائه دهندگان خدمات الکترونیکی آموزش آنلاین از ارائه راهکار های یادگیری از طریق تلفن همراه سود بسیار زیاد و قابل توجهی را به دست می آورند.

آمار ها نشان می دهد که حدود ۸۰ درصد از کاربران از طریق دستگاه های تلفن همراه خود به اینترنت دسترسی دارند و درآمد حاصل از آن از ۳۴۱ میلیارد دلار نیز پیشی گرفته است.

دلایل و مزایای استفاده از گوشی های همراه برای یادگیری از دیدگاه دانش آموزان به شرح زیر است:

  1. محتواهای آموزشی را می توان (“در حال حرکت”) بدون نیاز به برنامه ریزی و تنظیم زمان دقیقی برای یک درس مطالعه کرد.
  2. یک روش یادگیری به شکل گروهی است. جامعه ی دانش اندوزان به اندازه کافی برای کمک به حل مسائل چالشی و تقویت بحث های سازنده میان اعضا بزرگ می باشد.
  3. دانش آموزان همواره به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی دارند و در مواقع لزوم به راحتی می توانند از آن ها استفاده کنند.
  4. محتویات موبایل به صورت فشرده در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد بنابراین آن ها را در مدت زمان کوتاهی مطالعه می کنند.

 

  • محتوای ویدئویی :

امروزه تمایل شدیدی به استفاده از محتوای ویدئویی به جای محتوای متنی میان مردم به وجود آمده است. به عنوان مثال، افراد ۴۰ دقیقه برای مشاهده هر فصل توسعه دهندگان آموزش آنلاین در یوتیوب زمان صرف می کنند.

البته استفاده از محتوای ویدئویی برای مقاصد آموزشی به دلایل مختلفی اتفاق می افتد:

  1. اولا خواندن بسیار خسته کننده است، مگر اینکه محتوای بصری و ویدئویی مکمل مطالب شود.
  2. ثانیا، فیلم ها مهارت های لازم و ضروری را به نمایش می گذارند که یادگیری آن ها تنها با خواندن یک بخش از متن امکان پذیر نیست.
  3. ثالثا، استفاده از قالب بصری، مشارکت دانش آموزان را افزایش می دهد و برای حفظ مطالب جدید به آن ها کمک می کند.

 

  • Gamification :

اگرچه امروزه تعداد زیادی از دانش آموزان انگیزه ای برای یادگیری ندارند اما روش های یادگیری آنلاین نوینی وجود دارد که باعث افزایش انگیزه در آن ها می شود.

به لطف محبوبیت بسیار زیاد بازی های آنلاین میان مردم، مفهوم ” gamification” به تدریج در حوزه آموزش نیز جای گرفته است و تعداد علاقه مندان و دنبال کنندگان بازی های آنلاین حدودا به ۱.۸ میلیارد نفر رسیده است.

با استفاده از عناصر و عوامل به کار رفته در بازی ها، توسعه دهندگان محتواهای آموزشی توجه مخاطبان را جلب می کنند و مشارکت آن ها را نیز افزایش می دهند.

با استفاده از رویکرد gamification، توسعه دهندگان نرم افزارها قادر به تبدیل محتوای پیچیده به یک محتوای ساده می باشند و سرگرمی را با فرآیند یادگیری ترکیب می کنند تا انگیزه دانش آموزان را تقویت کنند.

 

  • همکاری و یادگیری اجتماعی :

این روزها دانش آموزان به شدت مشغول به اشتراک گذاری موفقیت های تحصیلی خود از طریق شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک و توییتر هستند. البته پلت فرم های یادگیری دیگری نیز وجود دارند که دانش آموزان می توانند از طریق آن ها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

چنین رویکردی به توسعه مهارت های دانش آموزان و به اشتراک گذاری منابع یادگیری بیشتر کمک می کند و هم چنین انگیزه ی رقابت را میان دانش آموزان نیز افزایش می دهد.

شبکه های یادگیری مانند Docsity، StudyBlue، Lynda و غیره برای برقراری ارتباط میان دانش آموزان سراسر جهان طراحی شده اند و روش های تعاملی را برای مطالعه بهتر و موثر تر در اختیار آن ها قرار می دهند.

این پلت فرم ها امکان برقراری ارتباط مستقیم با اساتید و آموزش های آنلاین را برای دانش آموزان فراهم می کنند و برای راحتی کاربران دارای رابط های چند زبانه هستند.

  • یادگیری شخصی و تطبیقی :

هر سال تعداد دانش آموزانی که دوره های تطبیقی ​​را انتخاب می کنند افزایش می یابد. راه حل های نرم افزاری مربوطه برای معلمان و دانش آموزان بسیار مفید و موثر است، زیرا به حل مسائل و مشکلات درسی دانش آموزان، یادگیری بهتر و بهبود نتایج تحصیلی آنها منجر می شود.

شخصی سازی در آموزش آنلاین مزایای بسیاری دارد و یادگیری تطبیقی، بهترین، راحت ترین و موثر ترین روش ارائه محتوا به یک دانش آموز خاص را پیش بینی می کند.

پیش از آنکه دانش آموزان به سطح بعدی بروند، عملکرد و زمان صرف شده برای انجام و تکمیل کارهای آن ها ارزیابی می شود. در نهایت، نتیجه تعامل فردی معلم با دانش آموز به بهبود عملکرد و جذب تعداد بیشتری از زبان آموزان منجر می شود.

فروشندگان نرم افزارهای آموزش آنلاین به طور گسترده ای به ایجاد و ارائه نرم افزار های آموزش آنلاین موبایل، ویدئو و غیره می پردازند.

با برآورده شدن نیازهای دانش آموزان مدرن، پنج ترند مذکور به نقطه عطفی در زمینه آموزش تبدیل شده است.