بازار دیجیتال-‌ هارد اکسترنال قطعه ای قابل حمل است که برای نگهداری داده‌ها، استفاده می‌شود. در حال حاضر استفاده از این‌ هارد به دلیل مزایای زیادی که دارند رو به افزایش است و بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به وزن و حجم و قیمت استفاده از آنها بسیار فراگیر خواهد شد. هاردهای اکسترنال مزیت‌های زیادی دارند که به عنوان نمونه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: بکاپ گیری:

عده‌ای از کاربران صرفا جهت اختصاص فضایی مجزا برای بکاپ‌گیری و قرار دادن اطلاعات مهم در مکانی امن و اعمال امنیت روی داده‌ها تصمیم به خرید‌ هارد اکسترنال می‌گیرند.

حمل و نقل آسان:

برای بسیاری از کاربران امکان جابه‌جایی داده (که ممکن است شامل عکس، فیلم یا فایل‌های ضروری باشند) از اهمیت زیادی برخوردار است به همین دلیل استفاده از‌ هاردهای اکسترنال حائز اهمیت است.

استفاده در انواع شبکه‌ها:

یکی از مباحث مهم در شبکه، امکان ذخیره‌سازی داده‌های حجیم، دسترسی سریع به داده‌های ذخیره شده و همچنین به اشتراک گذاشتن آنها می‌باشد.

امروزه با تولید‌ هاردهای اکسترنال مخصوص شبکه، هر کاربر شبکه به‌راحتی می‌تواند این نوع‌هارد‌ها را تهیه و راه‌اندازی کند و دیگر نیازی به حضور متخصصین و صرف هزینه‌های گزاف وجود ندارد.

قیمت مناسب:

یکی از معمول‌ترین عللی که کاربران ‌هاردهای اکسترنال را برای افزایش فضای ذخیره‌سازی به جای‌هارد‌های اینترنال انتخاب می‌کنند، قیمت مناسب ‌هارد اکسترنال در مقایسه با اینترنال آنها می‌باشد.

مزیت‌های ‌هارد اکسترنال نسبت به ذخیره سازهای دیگر

- به راحتی نصب شده و مورد استفاده قرارمی‌گیرند. یعنی plug & play بوده و برخلاف‌ هاردهای اینترنال نیازی به استفاده از کابل‌های SATA یا IDE جهت انجام عملیات «‌هارد به‌هارد» و یا برای اتصال مستقیم به کامپیوتر ندارند.

- بهترین روش برای تهیه بکاپ استفاده از‌ هاردهای اکسترنال است.

- با استفاده از ‌هاردهای اکسترنال مخصوص شبکه (به جای DAS، NAS، ...) می‌توان در شبکه‌های کامپیوتری برای ذخیره سازی داده‌ها به سادگی حجم زیادی را میان تمام کاربران شبکه به اشتراک گذاشت. همچنین هزینه نصب و راه‌اندازی ‌هاردهای اکسترنال مخصوص شبکه بسیار پایین‌تر از نصب DAS ،NAS، ... است.

چگونه بهترین‌ هارد اکسترنال را انتخاب کنیم؟

جهت خرید هارد اکسترنال مناسب ابتدا باید ظرفیت موردنیاز خود را با توجه به مقدار اطلاعات، تعیین کنید و نسبت به نیاز ظرفیت دلخواه را انتخاب نمایید.در انتها، لازم به ذکر است که حتما به پورت‌های موجود روی‌ هارد و هماهنگی آنها با پورت‌های سیستم توجه کنید. مثلا اگر روی مادربورد خود پورت Fire Wire یا E-SATA وجود ندارد، لازم نیست‌ هارد اکسترنالی را خریداری کنید که از این پورت‌ها پشتیبانی می‌کند.