گروه فنی و مهندسی وی سنتر

راهکارهای جامع دیتاسنتر

گروه فنی و مهندسی وی سنتر

راهکارهای جامع دیتاسنتر

راهکارهای جامع دیتاسنتر

پیوندها

۱۰ مطلب در دی ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آشنایی با Microsoft Exchange

cccccccccccccc

و اما Microsoft Exchange چیست؟

Microsoft Exchange نرم افزاری است که به شرکت های کوچک و بزرگ این امکان را میدهد که به آسانی وظایفی مانند فرستادن ایمیل های خودکار،پاسخ گویی به ایمیل ها،تنظیم قرارهای ملاقات ،ایجاد رونوشت های صوتی و لیست های توزیع وپخش را مدیریت کنند. از قابلیت های Microsoft Exchange میتوان به فراموش نشدن قرارهای ملاقات،اطلاع رسانی به مشتریان در صورت حضور نداشتن شما در شرکت،تاریخ پاسخ گویی شما به مشتریان،چک کردن خودکار ایمیل های شما حتی در زمان تعطیلات و در کل فعال نگه داشتن محیط کار شما در هر شرایطی است.

در Exchange ایمیل ها قالبا توسط ابزارهایی که از آنها با نام Client Device یاد میشود( مانند کامپیوترهای شخصی،سیستم های محل کار یا انواع گوشی های موبایل) فرستاده میشوندو کاربر به شبکه ای از سیستم های کامپیوتری مرکزی شامل سرور ها و پردازنده ها یی که ایمیل ها را ذخیره و نگه داری میکنند متصل خواهد شد،که این ایمیل سرور های مرکزی  به اینترنت و نت ورک های خصوصی که ایمیل های سایر کاربران فرستاده یا دریافت میشوند متصل است.hosted-exchnage

در واقع این  نرم افزار سرور ی است که به کاربران یک شرکت این امکان را میدهد که ایمیل ها یا سایر وظایف کاری ازجمله قرارهای ملاقات و فایل های خود را از طریق انواع پروتکل ها (POP3-IMAP4-SMTP) به سرور مرکزی فرستاده تا در  آنجا ذخیره و سپس ارسال شود و همچنین ایمیل های دریافتی را نیز بایگانی و مدیریت کند و در همه ی این مراحل بیش ترین میزان امنیت رعایت خواهد شد و احتمال نفوذ ویروس ها به صفر می رسد.Banner-HostedMicrosoftExchange

استفاده از Microsoft Exchange به طور چشم گیری باعث صرفه جویی  در هزینه های ارتباطی شرکت ها مانند ارسال فکس یا نامه های حاوی اسناد شده و همچنین تاثیر به سزایی در مدیریت اطلاعات در کمترین زمان بدون نیاز به وقت و هزینه اضافی دارد.

  • Sajjad Rezaei
  • ۰
  • ۰

مایکروسافت اکسچنج سرور (به انگلیسیMicrosoft Exchange Server) یکی از بزرگترین پروژه‌های مایکروسافت و بخشی از خط تولید Microsoft Server است که امکان ارسال، دریافت و مدیریت Email، تماس‌ها، تقویم را فراهم می‌کند. دارای ورژن‌های متعدد است و نسخه سال ۲۰۰۷ آن با امکانات جدید و امنیت بیشتر در ۳۰ نوامبر ۲۰۰۶ در دو نسخه ۳۲ و ۶۴ بیتی ارائه شده‌است. در ورژن ۲۰۰۰ قابلیت پیام رسان فوری میان کاربران وجود داشت که در نسخه‌های بعدی حذف شد و به جای آن می‌توان از ابزارهایی مانند Microsoft Office Live Communications Server برای این کار استفاده کرد.

از جمله کاربردهای فراوان Exchange Server قابلیت راه اندازی Public Folder به منظور به اشتراک گذاری ایمیل‌های دریافت و ارسال شده توسط کابران است. نکته مهم قابلیت تعیین دسترسی کاربران جهت خواندن یا پاک کردن و ساختن نامه‌ها و فولدر هاست. به صورتی که یک کاربر فقط بتواند ایمیل‌های خودش/دیگران را بخواند/پاک کند. از دیگر نکته‌های قابل بحث قابلیت اتصال چند سرور به یکدیگر و دسته بندی کابران است. برای دیدن Public Folderها نیاز به داشتن نرم‌افزار Outlook و تنظیم مناسب آن داریم و نیز می‌توان توسط Web Access به فایل‌ها دسترسی داشت.

در صورت اتصال به Share Point Server (که خود قابلیت اشتراک گذاری ایمیل‌ها را ندارد) این امکان به share point اضافه می‌شود.

قابلیت Backup گیری از Public Folder به دو صورت فایل pst و bkf وجود دارد.

اکسچینج سرور ۲۰۱۰ در نیمه دوم سال ۲۰۰۹ منتشر شده است و هم اکنون سرویس پک یک آن نیز توسط مایکروسافت ارائه گردیده است.

  • Sajjad Rezaei
  • ۰
  • ۰

راهکار جامع مدیریت زیرساخت شبکه مایکروسافت Microsoft System Center

برپاسازی سامانه جامع مدیریت و مانیتورینگ زیرساخت شبکه و سرویس های مایکروسافت

گسترش  روزافزون استفاده از شبکه های کامپیوتری و وابستگی کسب و کار سازمان ها به سرویس های ارائه شده توسط واحد های IT باعث گردیده است که مدیران IT نیاز به یک مدیریت استراتژیک در راستای استفاده از تکنولوژی های مختلف را داشته باشند امروزه  جهت رسیدن به این هدف ، داشتن یک زیرساخت مناسب که دارای انعطاف پذیری بوده و تطبیق پذیری زیرساخت IT را بالا ببرد جزء الزامات واحدهای IT سازمان ها ، شرکت ها و موسسات می باشد.

شرکت مایکروسافت جهت ایجاد پویائی در بسترهای IT اقدام به ارائه محصولات خانواده System Center نموده است این شرکت نسخه  System Center 2016  را جهت مدیریت Datacenter ها با توجه به مفاهیم Private Cloud و Public Cloud ارائه نموده است که این خانواده از محصولات شرکت مایکروسافت ضمن ارائه سرویس هائی در راستای مدیریت متمرکز سرویس ها و سیستم ها ، با ایجاد  توانائی جمع آوری و ثبت دانش در خصوص زیر ساخت ، سیاست ها و تجربه ها ، منافعی مهم برای سازمان ها ، شرکت ها  و موسسات ایجاد می نماید که می توان به منافعی همچون ارائه سرویس به موقع و مناسب به مشتریان، رضایت مندی مشتری نهائی، کاهش هزینه های جاری سازمان و اطمینان از بازگشت هزینه های انجام شده را برشمرد.

Microsoft System Center 2016 تنها ابزار یکپارچه ای است که به مدیران شبکه امکان مدیریت کامل دیتاسنتر ها، Cloud های شخصی و عمومی و حتی Client ها را می دهد. Microsoft System Center 2012 همچنین تنها محصولی است که می تواند Hypervisor های متفاوت، ابزارهای شبکه از شرکت های مختلف مثل سیسکو، HP ،D-Link و حتی نرم افزار های گوناگون را به صورت راه حلی یکپارچه، مدیریت کند.

Microsoft System Center مجموعه ای از محصولات مدیریتی مایکروسافت است که برای کمک کردن به مدیران IT برای مدیریت و پشتیبانی بهتر و آسانتر سیستم های Server و Client در شبکه های تحت این سیستم عامل طراحی شده است و شامل محصولات متنوعی است که هر کدام به منظور بر طرف سازی بخشی از نیاز یک مدیر IT طراحی شده اند. 

  • Sajjad Rezaei
  • ۰
  • ۰

آموزش بک آپ گرفتن از هاست سی پنل

بسیاری اوقات ممکن است نیاز داشته باشید که فول بک آپ سایت خود را بر روی کامپیوتر خود داشته باشید و اگر کنترل پنل هاست شما سی پنل است ما در این مطلب آموزش بک آپ گرفتن از هاست سی پنل را به صورت کامل و به زبان ساده برای شما شرح خواهیم داد.

برای این کار ابتدا وارد پنل هاست خود شده و از بخش files بر روی گزینه ی backup wizard کلیک نمایید:

آموزش بک آپ گرفتن از هاست سی پنل

 

سپس در صفحه ی جدیدی که باز می شود از بخش backup or restore بر روی گزینه ی backup کلیک نمایید.

بک آپ گرفتن از هاست سی پنل

حال نوبت آن است که بخشی که قصد دارید از آن بکآپ تهیه کنید را انتخاب نمایید که معمولا در این بخش برای اینکه از همه ی قسمت ها از جمله فایل ها، ایمیل ها و دیتابیس ها به طور همزمان و در یک پکیج بک آپ گرفته شود گزینه ی full backup را انتخاب می نمایند اما اگر شما هیچ اکانت ایمیلی تا کنون در سی پنل خود نساخته اید و یا سایت شما از دیتابیس استفاده نمی کند می توانید از بخش partial گزینه ی مناسب تری برای بک آپ انتخاب نمایید.

گرفتن فول بکآپ سی پنل و دانلود آن

پس از این مرحله شما به مرحله ی نهایی گرفتن بک آپ از سی پنل خواهید رسید و اگر قبلا بک آپی گرفته باشید می توانید آنرا در این بخش ملاحظه نمایید. برای ساختن بک آپ ابتدا در بخش Backup Destination باید محلی برای ذخیره ی بک آپ معین نمایید که معمولا همان هاست ی که فایل ها در داخل آن قرار دارد را انتخاب می کنند که گزینه ی آن Home Directory می باشد اما اگر به دلایلی همچون نداشتن فضای کافی برای ذخیره ی فایل بک آپ و غیره در همین بخش می توانید از گزینه های دیگری همچون Remote FTP Server استفاده کنید (ما فرض را بر این می گیریم که شما هم از گزینه ی Home Directory استفاده می نمایید).

در بخش Email Address اگر قصد دارید پس از تکمیل فرایند بکآپ گیری توسط ایمیل به شما اطلاع داده شود یک آدرس ایمیل وارد کنید و اگر قصد ندارید توسط ایمیل به شما اطلاع داده شود گزینه ی Do not send… را انتخاب کنید و در پایان بر روی گزینه ی Generate Backup کلیک کنید. توجه داشته باشید که بسته به حجم اطلاعات شما و قدرت سرور فرایند تهیه ی فایل بک آپ از چند ثانیه الی چندین ساعت متغیر است.

full backup from cpanel

پس از آنکه دکمه ی Generate Backup را کلیک کنید پیغام Full Backup in Progress … به نمایش در خواهد آمد و اگر گزینه ی ایمیل را انتخاب کرده باشید پس از تکمیل بک آپ گیری به شما اطلاع داده خواهد شد.

اگر از مرحله ی قبل گزینه ی home dirctory را انتخاب کرده باشید فایل بک آپ شما در پوشه ی قبل از public_html که از طریق بخش file manager در سی پنل قابل دسترسی است ذخیره خواهد گردید. بنابراین می توانید از قسمت مذکور به راحتی فایل را دانلود نمایید.

  • Sajjad Rezaei
  • ۰
  • ۰

آموزش بک آپ گیری در cpanel

برای اینکه بتوانید یک backup کامل از سایت خود تهیه کنید تا در صورت خرابی و یا بروز اشکال آن را به طور کامل بازگردانید با آموزش زیر همراه باشید . 
به آدرس http://www.YourDomain.com:2082 بروید . 
نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید .

پس از ورود به صفحه اصلی کنترل پنل خود در قسمت Files وارد بخش Backups شوید .

برای تهیه نسخه کامل از سایت خود که شامل تمام فایلها ، محتویات و اطلاعات سایت شما می باشد در قسمت Full Backup بر روی گزینه Download or Generate a Full Website Backupکلیک کنید .

در قسمت Backup Destination محلی را که می خواهید بک آپ در آن ذخیره شود را انتخاب کنید . 
در قسمت Email Address می توانید آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا در صورت اتمام بک آپگیری به شما از طریق ایمیل اطلاع داده شود . 
در صورتی که نمی خواهید این کار انجام شود گزینه Do not send email notification of backup completion را انتخاب کنید . 
و در پایان روی گزینه Generate Backup کلیک نمایید .

به این ترتیب یک بک آپ کامل از سایت خود تهیه کرده اید روی گزینه Go Back کلیک کنید.

در قسمت Backups Available for Download بک آپ ساخته شده را مشاهده میکنید ، می توانید روی آن کلیک کرده و آن را دانلود کنید و در کامپیوتر خود نگهداری کنید .

  • Sajjad Rezaei
  • ۰
  • ۰

راه اندازی هارد درایو تحت شبکه (NAS) روی رزبری پای

NAS یا Network Attached Storage به معنی «هارد درایو تحت شبکه» به شما در اشتراک گذاری فایل‌ها کمک می‌کند.

اگر با همراه بوده باشید، می‌دانید که بعد از معرفی برد رزبری پای و شناختن قابلیت‌های آن به دست به نصب مدیا سنتر بر روی آن کردیم و جنبه‌های مختلف آن را سنجیدیم و مورد ارزیابی قرار دادیم، به رسم هر یکشنبه در پارسیش مقاله‌ای در مورد رزبری پای منتشر می‌شود که امروز قصد راه‌اندازی NAS را بر روی این برد کوچک داریم، با ما همراه باشید.

 

این پروژه برای چه کاری است؟

با انجام این پروژه شما طوری رزبری پای خود را پیکربندی می‌کنید که توانایی به اشتراک گذاشتن هر فایلی بین کامپیوترهای موجود در شبکه را داشته باشد، شما می‌توانید با متصل کردن یک هارد درایو با حجم بالا از آن برای ذخیره سازی فایل‌های مهم، ویدئو، عکس و متن استفاده کنید.

فایل‌های موجود بر روی رزبری پای شما قابل دسترسی از هر نوع کامپیوتری از قبیل مکینتاش، ویندوز، لینوکس و حتی تلفن‌های هوشمند هستند. به طور مثال دانشجویان شما در کلاس توانایی دسترسی به قسمت‌های خصوصی و عمومی برای دسترسی به فایل‌های مختلف را دارند.

دقت کنید که فایل‌های بسیار مهم شما فقط در یک هارد درایو نباشند چون در صورت بروز مشکل برای هارد یا سوختن آن توانایی دسترسی به اسناد خود را نخواهید داشت.

به طور کلی دو کلاس مختلف از NAS وجود دارد:

  • Low-power NAS: در این نوع اولویت بر کم مصرف و کم هزینه بودن است و برای ذخیره سازی فایل‌هایی است که گاه گاه به آن دسترسی خواهید داشت و موضوع مورد بحث ما در این مقاله این نوع است.
  • High-power NAS: در این نوع اولویت بر سرعت دسترسی است و برای دسترسی سریع به فایل‌ها  و استریم کردن فایل‌های HD به کار می‌رود.

وسایل مورد نیاز

  • برد رزبری پای مدل B
  • کابل اِترنت برای اتصال به شبکه داخلی
  • یک کارت حافظه SD برای بوت کردن
  • منبع تغذیه برای برد
  • یک هارد درایو با حجم مناسب که از طریق USB به برد متصل است

وسایل مورد نیاز

برای راه اندازی یک NAS به کمک رزبری پای نیاز به کد زدن یا کامپایل کردن چیزی ندارید اما داشتن اطلاعات کمی از لینوکس و محیط آن کار شما را ساده‌تر می‌کند، اما دانستن آن ضروری نیست.

شما باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • فایل‌ها خود را بر روی رزبری پای پیکربندی کنید
  • اجرای دستورات لینوکس برای نام کاربری و رمز عبور
  • استفاده از یک ابزار استاندارد برای ویندوز، مک یا لینوکس برای اضافه کردن درایو شبکه
  • متصل کردن کامپیوترها با استفاده از کابل

چگونه کار می‌کند

رزبری پای به عنوان یک سامبا سرور (Samba server) پیکربندی می‌شود و فایل‌های خود را در معرض اشتراک با کلاینت‌های (Samba client) خود قرار می‌دهد. لازم به ذکر است که سامبا در اصل یک پروتکل ویندوزی است که با نام Server Message Block یا همان SMB شناخته می‌شود اما بر روی دیگر سیستم عامل‌ ها هم بسیار محبوب شده است.

البته راه‌های دیگری مانند ftp هم وجود دارد اما با وجود از پیش تعبیه شدن «سامبا» در ویندوز و مک و نصب بسیار بسیار ساده‌ی آن بر روی لینوکس این راه را انتخاب کرده‌ایم.

در آخر کاربر قادر خواهد بود که فایل‌های موجود را بخواند و یا آن‌ها را تغییر دهد، درواقع یک درایو با فایل‌های موجود در آن به کامپیوتر متصل شده که در واقع همان رزبری پای است.

دقت کنید که برای دسترسی به ویدئوهای HD یا Full HD ممکن است کمی با تأخیر مواجه شوید که این امری است طبیعی.

مراحل اجرای پروژه

  1. پیکربندی سامبا سرور بر روی رزبری پای
  2. پیکربندی کلاینت سامبا بر روی ویندوز
  3. پیکربندی کلاینت سامبا بر روی لینوکس
  4. پیکربندی کلاینت سامبا بر روی مک
  5. پیکربندی کلاینت سامبا بر روی تلفن‌های هوشمند اَندرویدی

پیکربندی سامبا سرور بر روی رزبری پای

قبل از شروع باید به این نکته توجه کنید که دستورات و کامندهای گفته شده باید در ترمینال (terminal) وارد شوند. اگر مشکلی در باز کردن ترمینال یا نحوه استفاده از آن دارید می‌توانید عبارات «open terminal Gnome» و یا  «open terminal LXDE» را جستجو کنید و نتایج آن را مطالعه کنید.

شما می‌توانید از مرورگر خود رزبری پای برای کپی کردن از دستورات استفاده کنید و آن‌ها را درون ترمینال بچسبانید. این کار باعث  جلوگیری از بروز خطا و اشتباه و همچنین باعث حفظ زمان شما می‌شود.

همیشه سعی کنید دستورات را تا حدودی درک کنید و همینطور کورکورانه آن‌ها را کپی و اجرا نکنید. شما می‌توانید با استفاده از راهنما تا حدودی از ماهیت کلمه کلیدی یا دستور اطلاع پیدا کنید. به طور مثال با نوشتن کلمه‌ی «man» در ابتدای دستورات راهنمای آن‌ها به شما نمایش داده می‌شود. و برای خروج می‌توانید از «q» استفاده کنید. مثال:

man mkdir

بسیاری از دستورات با sudu آغاز می‌گردند، sudu پیشوندی است که به یک کاربر عادی اجازه اجزای دستوراتی را می‌دهد که بر روی بقیه کاربران سیستم هم تأثیر می‌گذارد.

متصل کردن رزبری پای به شبکه

اینترنت دار بودن رزبری پای را بررسی کنید:

برای این کار از دستور ping استفاده می‌کنیم

ping www.google.com

که نتیجه باید چیزی شبیه به این باشد

۶۴ bytes from a.b.c.d: icmp_seq=n ttl=n time=n

۶۴ bytes from a.b.c.d: icmp_seq=n ttl=n time=n

۶۴ bytes from a.b.c.d: icmp_seq=n ttl=n time=n

 که در محل a,b,c و d با عددهایی که نشانگر آیپی آدرس است جایگزین خواهید شد، در غیر این صورت رزبری پای اینترنت ندارد و باید قبل از ادامه و رسیدن به مراحل بعد مشکلات آن را بررسی کنید.

برای خارج شدن از کلیدهای ترکیبی ctrl+c استفاده می‌کنیم.

نصب نرم افزار سامبا

شما باید با استفاده از دستور زیر این کار را انجام دهید.

sudo apt-get install samba samba-common-bin

نتیجه باید یه شکل زیر ظاهر شود

Do you want to continue? [Y/n]

کلید «y» و سپس کلید اینتر را بزنید.

برای این که خیالمان راحت‌تر شود با اجرای دستور زیر از پیکربندی سامبا یک پشتیبان تهیه می‌کنیم که در صورت بروز مشکل از آن استفاده کنیم.

sudo cp /etc/samba/smb.conf /etc/samba/smb.conf.old

اعمال امنیت بر روی سامبا سرور، روی رزبری پای

این قسمت کاملاً اختیاری است، اما به شدت آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم چون این کار باعث خواستن رمز عبور و نام کاربری شده و به راحتی اجازه اتصال هر کامپیوتری را نمی‌دهد.

برای اینکار پیکربندی سامبا را تغییر می‌دهیم.

sudo nano /etc/samba/smb.conf

به دنبال قسمت ##### Authentication ##### بگردید و متن

# security = user

را به شکل زیر تغییر دهید

security = user

دقت کنید که با کلیدهای صفحه کلید در نانو ادیتور به قادر به حرکت هستید. حال تغییرات اعمال شده را ذخیره کرده و سامبا را با اجرای دستورات زیر دوباره راه اندازی می‌کنیم.

Control-X

y

Enter

sudo /etc/init.d/samba restart

 نتیجه باید شبیه متن زیر باشد.

Stopping Samba daemons: nmdb smdb

Stopping Samba daemons: nmdb smdb

پیکربندی محل‌های خصوصی بر روی رزبری پای

سامبا رو طوری پیکربندی میکنیم که هر کاربر به home directory خود دسترسی داشته باشد.

برای این کار smb.conf را در nano باز می‌کنیم

sudo nano /etc/samba/smb.conf

 به دنبال قسمتی بگردید که با [homes] شروع می‌شود، در این قسمت متن زیر را از

read only = yes

به متن زیر تغییر دهید

read only = no

حال تغییرات اعمال شده را ذخیره می‌کنیم

Control-X

y

Enter

 سامبا را دوباره راه اندازی می‌کنیم تا از فایل جدید پیکربندی استفاده کنیم

sudo /etc/init.d/samba restart

با اجرای دستور فوق باید چنین چیزی را مشاهده کنید:

Stopping Samba daemons: nmdb smdb

Stopping Samba daemons: nmdb smdb

 بصورت پیش فرض نام کاربری «pi» تعریف شده است. برای دسترسی دادن به این نام کاربری به عنوان کاربر سامبا دستور زیر را اجرا می‌کنیم

sudo smbpasswd -a pi

 از شما خواسته می‌شود که دوبار رمز عبور خود را وارد کنید. اگر می‌خواهید از نام کاربری دیگری برای سامبا استفاده کنید، یک نام کاربری جدید تعریف کنید.

sudo useradd bahador -m -G users

sudo passwd bahador

و دوباره از شما درخواست وارد کردن گذر واژه‌ی bahador را به تعداد دو بار می‌کند.

اگر با «smbpasswd» به مشکل خوردید و برای شما کار نکرد می‌توانید این دستور را امتحان کنید

pdbedit -a -u bahador

یا بصورت جایگزین

sudo apt-get install samba-common-bin

این کار به شما اجازه می‌دهد که از «smbpasswd» استفاده کنید. حالا به این کاربر اجازه دهید که کاربر سامبا باشد

sudo smbpasswd -a bahador

و در آخر هم دوبار رمز عبور را وارد کنید.

پیکربندی محل‌های عمومی بر روی رزبری پای

این قسمت کاملاً اختیاری است و برای زمانی کاربرد دارد که شما تعداد کاربران دیگری دارید که می‌خواهند فایل‌های خود را به اشتراک بگذارند.

ابتدا یک دایرکتوری برای فایل‌های عمومی ایجاد می‌کنیم.

sudo mkdir /home/shares

sudo mkdir /home/shares/public

sudo chown -R root:users /home/shares/public

sudo chmod -R ug=rwx,o=rx /home/shares/public

وارد پیکربندی سامبا می‌شویم

sudo nano /etc/samba/smb.conf

در آخر فایل این متن را اضافه می‌کنیم:

 

[public]

comment = Public Storage

path = /home/shares/public

valid users = @users

force group = users

create mask = 0660

directory mask = 0771

read only = no

حال تغییرات اعمال شده را ذخیره می‌کنیم

Control-X

y

Enter

 سامبا را دوباره راه اندازی می‌کنیم تا از فایل جدید پیکربندی استفاده کنیم

sudo /etc/init.d/samba restart

با اجرای دستور فوق باید چنین چیزی را مشاهده کنید:

Stopping Samba daemons: nmdb smdb

Stopping Samba daemons: nmdb smdb

 پیکربندی کلاینت سامبا بر روی ویندوز

اگر کاربر ویندوز باشید می‌توانید بدون نیاز به هیچ برنامه‌ی اضافی از سامبا استفاده کنید. در ویندوز NAS با نام «network drive» شناخته می‌شود.

اگر برنامه Help ویندوز را باز کنید و عبارت «network drive» را جستجو کنید صفحه‌ای مانند تصویر زیر برای شما نمایان خواهد شد.

رزبری پای nas

با دنبال کردن دستورالعمل‌ها می‌توانید درایو مورد نظر خود را اضافه کنید (معمولاً Z به طور پیش فرض استفاده می‌شود). با توجه به نسخه‌ی ویندوز شما یک چنین تصویری را مشاهده خواهید کرد.

رزبری پای nas

کافی است مسیر رزبری پای را بدهید و «Finish» را بزنید. فرمت شما باید به این شکل باشد \\computer_name\directory در این شکل «bigdisk» نام کامپیوتر و نام کاربری «bahador» است. شما می‌توانید آیپی آدرس آن را هم وارد کنید به طور مثال:

۱۹۲.۱۶۸.۰.۲

اگر در مرحله‌ای که اشاره شد برای رزبری پای خود نام کاربری و رمز عبور گذاشته بودید در این مرحله باید آن‌ها را وارد کنید.

 رزبری پای nas

 نام کاربری و گذر واژه‌ی شما باید بر روی رزبری پای معتبر باشند. برای دسترسی به محل ذخیره سازی عمومی هر نام کاربری قابل قبول است اما برای دسترسی به محل خصوصی باید نام کاربری باید با آخرین قسمت پوشه یکی باشد (بعد از کرکتر \ )

در ویندوز این امکان برای شما وجود دارد که هر دو محل خصوصی و عمومی را با نام‌های مختلف به عنوان درایو به کامپیوتر خود اضافه کنید.

 پیکربندی کلاینت سامبا بر روی لینوکس

در لینوکس راه‌های مختلفی برای به تنظیم و پیکربندی کردن لینوکس برای دستیابی به سامبا وجود دارد. راحت‌ترین آن باز کردن یک فایل منیجر (مانند nautilus, thunar) به وسیله کلیدهای ترکیبی ctrl+L می‌باشد.

smb:///

رزبری پای nas لینوکس

 نام دامنه (Domain) معمولاً مورد نیاز نیست.

رزبری پای nas لینوکس

 سرور همان آدرس رزبری پای و share همان طریقه اشتراک گذاری است. بسیاری از برنامه‌های مدیریت فایل دارای قابلیت جستجوی شبکه هستند. بخش‌های خاصی با زدن کلیدهای ترکیبی  ctrl+L و زدن دستور زیر قابل جستجو است.

smb://

 برای مونت کردن موفقیت آمیز برنامه‌های مدیریت فایل در محیط‌های GNOME و XFCE نیاز به نصب gvfs backend (در اوبونتو یا دبیان پکیج gvfs backend) است. برای KDE برنامه‌های مدیریت فایل مانند Dolphin مورد نیاز است.

رزبری پای nas لینوکس

 برای مونت کردن از طریق کامند لاین معمولاً پکیج cifs-utils را باید نصب کنید. در کامند لاین دستورات زیر را اجرا کنید

mount -t cifs -o username=,password='’ //server/share /mountpoint

چون به طور مداوم به آن دسترسی پیدا می‌کنید بسیار بهتر است که دستور زیر را هم اجرا کنید

//server/share /mountpoint cifs username=,password= 0 0

بهتر است از امنیت بیشتری برخوردار باشیم  و فایل‌ها توسط هر کسی قابل دسترسی نباشند.

//server/share /mountpoint cifs credentials=/path/to/credentials 0 0

با اجرای دستورات نام کاربری و گذر واژه شما بدین شکل می‌باشند:

username=

password=

 پیکربندی کلاینت سامبا بر روی مک

بر روی مک دردسر چندانی ندارید کافیست Finder را باز کنید و می‌بینید که نام رزبری پای در سمت راست زیر «SHARED» نمایش داده می‌شود. هنگامی که بر روی آن کلیک می‌کنید Connection Failed می‌گیرید اما با زدن Connect as و وارد کردن نام کاربری و گذر واژه خود می‌توانید به آن متصل شوید و درایوهای خود را در آن مشاهده کنید.

پیکربندی کلاینت سامبا بر روی تلفن‌های هوشمند اَندرویدی

 کلاینت‌های بی‌شماری برای اَندروید وجود دارند ما در اینجا به طور نمونه از File Expert نام می‌بریم. اما با جستجو کردن می‌توانید موارد بسیاری را برای آن پیدا کنید. مراحل استفاده از این برنامه به صورت زیر است:

  1. نصب کردن اپلیکیشن File Expert
  2. باز کردن اپلیکیشن File Expert
  3. در درون برنامه «+» در گوشه سمت راست بالا را بزنید
  4. قسمت Network
  5. بر روی Windows/Samba sharing بزنید
  6. بر روی Create new account بزنید
  7. قسمت domain را خالی بگذارید
  8. نام کامپیوتر را raspberrypi وارد کنید
  9. nickname را به bahador تغییر دهید
  10. نام کاربری را به bahador تغییر دهید
  11. گذر واژه مربوط را وارد کنید
  12. بر روی  Okay بزنید
  13. بر روی سرور «pi» واقع در لیست «File Sharing Servers» بزنید و کار تمام است.
  • Sajjad Rezaei
  • ۰
  • ۰

آموزش راه اندازی سرور مجازی با vmware

آموزش راه اندازی سرور مجازی با vmware

آموزش راه اندازی سرور مجازی با vmware

در این پست به سراغ آموزش راه اندازی سرور مجازی رفته ایم و کتابی رو آماده کردیم که در قالب ۱۱۱ صفحه نگارش شده است درکتاب آموزش راه اندازی سرور مجازی راهنمایی کامل برای نصب و راه اندازی یک دیتا سنتر مجازی سازی شده آورده شده است و یک فصل هم به storage ها اختصاص داده شده است.

با مجازی‌سازی می‌توان بدون خرید سخت‌افزارهای اضافی، افزونگی به وجود آورد. افزونگی به این معنی است که چند سرور یک کار را انجام دهد و در این صورت اگر یک سرور به هر دلیلی از کار بیفتد، سرور دیگری که همان کار را انجام می‌دهد، می‌تواند جایگزین آن شود. این کار باعث جلوگیری از وقفه می‌شود.

مجازی‌سازی : 
در علم کامپیوتر، مجازی‌سازی (به انگلیسی: virtualization) به ساخت نمونهٔ مجازی (غیر واقعی) از چیزهایی مثل پلتفرم سخت‌افزاری، سیستم عامل، وسایل ذخیره‌سازی و یا منابع شبکه، گفته می‌شود.

مجازی‌سازی از یک نوع تفکر عمیق و اجرا کردن هر آنچه که در فکر و ذهن می‌گذرد و نهایتاً بدون وجود خارجی پیاده‌سازی می‌گردد. در علم کامپیوتر استفاده از تکنولوژی مجازی‌سازی باعث رشد و پیشرفت بسیار شده است. پیاده‌سازی دستگاه‌های سخت‌افزار ی به صورت مجازی اما با همان عملکرد مزایای بسیاری را برای ما به به رهاورد کشیده است.

اصولاً نرم‌فزار ها مجازی هستند چون ذات آنها فیزیکی نیست. از اینرو می‌توان گفت مجازی‌سازی در اکثر اوقات شکل نرم‌افزاری دارد؛ که البته بر روی یک سخت‌افزار خاص اجرا خواهد شد. طراحی و شبیه‌سازی انواع سوییچ‌ها، روترها، سرورها و … از این دسته‌اند. شرکت‌هایی نیز در زمینه تولید سیستم‌های مجازی مشغول به کارند نظیر شرکت مایکروسافت با سیستم Hyper-V و یا سیستم‌های مبتنی بر هسته لینوکس از جمله ESX.

استفاده از هر یک از این سیستم‌ها مزایا و امکانات خود را دارد. اما بطور کلی مزایای مجازی‌سازی شامل موارد ذیل است:

  • کاهش هزینه خرید تجهیزات سخت‌افزاری زیاد
  • متمرکز سازی
  • کاهش هزینه‌های جاری نظیر برق، نگهداری، تعمیرات
  • کاهش گرمای تولیدی توسط دستگاه‌ها
  • عدم نیاز به فضای زیاد به نسبت حالت سنتی
  • استفاده از بیشترین ظرفیت تجهیزات سخت‌افزار ی
  • جابجایی راحت
  • پشتیبان‌گیری راحت از اطلاعات
  • تسریع امور به خاطر وجود بالقوه دستگاه‌ها و عدم نیاز به صرف زمان برای خرید، نصب و آماده‌سازی
  • امکان تنظیم و نصب سرور ها و تجهیزات مجازی با استفاده از الگو و کپی برداری

وی‌ام‌ویر VMware :
وی ام ویر (به انگلیسی: VMware, Inc) شرکت فراهم کنندهٔ نرم‌افزارهای مجازی سازی است که دفتر اصلی آن در شهر پالو آلتو در ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

هم اکنون دفتر مرکزی شرکت در پالو آلتو، کالیفرنیا، ایالات متحده، و مرکز تحقیق و توسعه( به انگلیسی: R&D) آن در کمبریج، ماساچوست هستندو همچنین مرکز تایم وارنر مربوط به این شرکت در شهر نیویورک، در سال ۲۰۰۵ تاسیس شد. هم اکنون شرکت خانه وی ام ویر ایران VMware home نیز خدمات تخصصی وی ام ویر را در ایران ارائه می دهد.

نرم‌افزار ماشین مجازی، (به انگلیسی: Virtual Machine ware) نرم‌افزاری قدرتمند برای توسعه دهندگان نرم‌افزارها و مدیران سیستم و کسانی است که می‌خواهند در ساختار نرم‌افزاری شان تغییراتی اساسی بدهنداست. این نرم‌افزار با قدمت بیش از ۵ سال و برنده شدن برخی جوایز محصولات نرم‌افزاری، توسعه دهندگان نرم‌افزار را قادر می‌کند، پیچیده ترین برنامه‌های تحت شبکه را که در سیستم عامل‌های ویندوزهای مایکروسافت، مک‌نتاش اپل، لینوکس یا نت ویر اجرا می‌شوند را روی تنها یک رایانه، اجرا کنند که این قابلیت در کنار برخی قابلیت‌های دیگر این برنامه از وی ام ویر یک وسیله ضروری برای توسعه دهندگان رایانه‌ای و مدیران سیستم‌ها ساخته است.

  • Sajjad Rezaei
  • ۰
  • ۰

مجازی سازی سرور با Vmware قسمت اول

دوره مجازی سازی سرور با Vmware را بصورت کاملا رایگان و بر اساس منبعی که در Vmware Academy تدریس میشود ارائه دهد

ما اسلایدهای منبع اصلی را بصورت عکس برای شما قرار میدهیم و در زیر آن به توضیح و تفسیر آن خواهیم پرداخت.

 

مجازی سازی سرور

 

عکس بالا کتاب مرجع آموزشی این دوره است به اسم Vmware Vsphere Install Configure Manage 6

 

مجازی سازی سرورintroduction Vmware

 

هدف دوره : 

  • مدیران شبکه های مجازی بایستی دانش و مهارت و قابلیت های لازم را جهت ایجاد و اجرای یک محیط VMware vSphereداشته باشند.
  • شما بایستی با نحوه نصب و پیکربندی VMware ESXi Host و VMware vCenter Server آشنا شوید،شما همچنین بایستی با نحوه مدیریت ESXi و ماشین های مجازی  توسط vCenter Server آشنا شوید.


این دوره شامل ۱۲ماژول می باشد و به ترتیب به بحث و بررسی و پیاده سازی هر ماژول خواهیم پرداخت در حال حاضر در ماژول ۱هستیم که در این ماژول به بررسی و معرفی مطالبی خواهیم پرداخت که در ماژول های آینده به آنها خواهیم رسید. 

مجازی سازی سرور

 

در این دوره در صورتی که نیاز به منابع بیشتری در رابطه با ماژول مربوط به این دوره داشته باشید می توانید از آدرس های زیر استفاده کنید:

 

 

مجازی سازی سرور

 

 

در صورتی بعد از اتمام این دوره بخواهید در امتحان بین المللی این دوره شرکت کنید بایستی خود را برای امتحان VCP‐Core آماده کنید که جزئیات این امتحان در وب سایت ذکر شده در اسلاید زیر قابل مشاهده است.

 

مجازی سازی سرور

 

در قسمت بعد آموزش به سراغ ماژول دوم خواهیم رفت.

  • Sajjad Rezaei
  • ۰
  • ۰

مقدمه :


هدف از راه اندازی یک فایل سرور در حقیقت اینست که کاربران شبکه بتوانند تحت شرایطی که مدیر شبکه تعیین می کند ، فایل ها و اطلاعات خود را در شبکه به شکل متمرکز به اشتراک بگذارند. اگرچه در حالت عادی کاربران می توانند با استفاده از Tab (سر برگ) Sharing در هر پوشه بر روی کامپیوتر خود آن را به راحتی در یک شبکه به اشتراک بگذارند. ولی اجازه دادن به کاربران برای انجام این کار یک اشکال عمده برای مدیر شبکه ایجاد می کند . شما باید خود را به عنوان یک مدیر و طراح شبکه در یک شرکت بزرگ با هزاران کامپیوتر تصور کنید ، حالا فرض کنید که شما این اختیار را به کاربران عادی شبکه می دهید که بتوانند هر پوشه ای را درون کامپیوتر خود بدون هیچ محدودیتی در شبکه به اشتراک بگذارند! در اینصورت شما به عنوان مدیر در شبکه دهها هزار پوشه به اشتراک گذاری شده دارید که دیگر هیچ کنترولی بر روی آنها ندارید و اینجاست که مصیبت واقعی شما در شبکه نمایان می شود؟؟؟ 

بعد از گذشت چند روز کارمندان و کاربران محترم شرکت ، شبکه سازمان را عملا تبدیل به یک اینترنت داخلی با دهها هزار فایل پراستفاده (از قبیل فیلم ، عکس ، mp3 ، ویروس ،....) می کنند!! ( این مورد را در کشور عزیز خودمان تصور کنید و فکر کنید چه اتفاقاتی که در شبکه نخواهد افتاد !؟؟ بعد به ادامه ماجرا بپردازید... ) از این به بعد کاربران عملا وقت شریف اداری خود را تبدیل به اوقات خوش اداری همراه با استفاده از اینترنت داخلی رایگان!!! می کنند و بعد از چند وقت درخواست نصب بازی تحت شبکه هم به شما خواهد رسید . حالا شما دیگر هر کاری که لازم است ( خواهش ، تهدید ، تطمیع ، نذر و نیاز و ...) انجام دهید. اگر پلیس فدرال آمریکا (FBI) توانست اینترنت را کنترول کند ، شما هم می توانید شبکه شرکت را کنترول کنید. ( البته یک راه اینست که کل شبکه را روی کاربران ببندید و خود را از این همه دردسر راحت کنید !!!) همه این مشکلات به دلیل اینست که ما یک شعار همیشگی را در شبکه فراموش کرده ایم و آن اینکه مدیر ( admin ) هر کاری باید بتواند انجام دهد و کاربر هر کاری نباید بتواند انجام دهد. ( البته این محترمانش بود... ) پس ما برای محقق شدن این شعار حداقل برای مورد به اشتراک گذاری پوشه ها ( و انشاالله در سایر موارد شبکه ) گام به گام مراحل طراحی یک فایل سرور مناسب را توضیح می دهیم باشد که مورد توجه شما قرار بگیرد . 

نکته : باید توجه کرد که اگر شبکه یک سازمان بر اساس اکتیو دایرکتوری باشد . کاربران عادی شبکه (Domain Users) در حالت عادی نمی توانند پوشه ای را در شبکه به اشتراک بگذارند . ولی ممکن است در یک سازمان لازم باشد به کاربران فنی آن سازمان این امکان را بدهیم که بتوانند خود بر روی سیستم هایشان نرم افزار های مورد نیاز خود را نصب کنند (عضویت یک اکانت کاربری در گروه Local Administrator) و یا یک سازمان کوچک داریم و شبکه آن به شکل Workgroup می باشد و کاربران آن ممکن است عضو گروه Administrators باشند . که در این صورت بی نظمی های گفته شده در شبکه ممکن است به وجود بیاید. 

گام اول - بررسی نیازهای کاربران و طراحی بر اساس ساختار اکتیودایرکتوری :


اولین گام برای طراحی یک فایل سرور ، بررسی نیازهای واقعی کاربران از فایل سرور می باشد. که در نتیجه آن به کاربران بر اساس نقشی که در شرکت به عهده دارند ، مجوزهای دسترسی مناسب به پوشه های فایل سرور داده می شود. از آنجایی که طراحی ما احتمالا بر اساس چارچوب اکتیودایرکتوری می باشد ، برای اینکه بتوانیم مراحل کار را به شکل عملی دنبال کنیم ، طراحی را بر اساس یک شرکت فرضی انجام می دهیم . 

فرض کنید که یک شرکت فعال در زمینه کامپیوتر و IT داریم که شبکه آن بر اساس اکتیودایرکتوری طراحی شده است و نام دامین شرکت itpro.ir می باشد (البته شما همیشه برای نامگذاری دامین شبکه داخلی خود از پسوند local. استفاده کنید) . این شرکت دارای دو سرور می باشد که یکی به عنوان دامین کنترولر ( DC ) است و دیگری راه اندازی برخی از نقشها (مثلا DHCP server وWeb server) را به عهده دارد و فقط عضو دامین می باشد. و همچنین شرکت دارای سه نوع گروه کاربری به قرار زیر می باشد : 

• کاربران بخش خدمات و کاربران فنی (گروه karmandan ) 
• کاربران بخش حسابداری و مالی ( گروه hesabdaran ) 
• دستیاران مدیر شبکه ( گروه helpdesks ) 

مدیریت شرکت تصمیم می گیرد که فایل سرور دارای سه پوشه خاص ( به نامهای Public ، Accounting، Administrator ) برای به اشتراک گذاری در شبکه باشد و از هر دو سرور شبکه به عنوان فایل سرور استفاده شود .

• Public : برای کلیه کاربران شبکه 
• Accounting : برای قرار دادن فایل های مالی و حسابداری شرکت توسط حسابداران شرکت 
• Administrator : برای مدیریت شبکه و کاربران دستیار مدیر 

ساختار اکتیودایرکتوری و فایل سرور شرکت همانند شکل های زیر می باشد : 

Image



Image





 

گام دوم - ایجاد یک ساختار حجم مناسب برای هارد دیسک های فایل سرور :


ما قرار است که فایل سرور را بر روی هر دو سرور شبکه ( server1و server2) ایجاد کنیم . فرض کنید که ما بر روی این کامپیوتر های سرور ، تعدادی هارد دیسک با ظرفیت زیاد داریم که می توان از آن به عنوان یک منبع ذخیره سازی قابل اطمینان داده استفاده کنیم . کاری که حالا باید انجام دهیم اینست که این هارد دیسک ها را با یک ساختار حجم مناسب پیکربندی نماییم. چندین معیار برای پیکربندی هارد دیسک ها برای استفاده در یک فایل سرور وجود دارد که از جمله داشتن قابلیت تحمل پذیری در مقابل خرابی ، کارایی مناسب و داشتن ساختار فایل NTFS برای دادن مجوزهای دسترسی به پوشه ها می باشد . پیشنهاد می شود که این هارد دیسک ها بر روی هر دو سرور از ساختار Stripped volume with parity) RAID-5) تبعیت کنند . زیرا هر دو قابلیت تحمل پذیری در مقابل خرابی و کارایی مناسب و ... را همزمان دارد . باید توجه کرد که برای داشتن ساختار RAID-5 ، ما حداقل به سه عدد هارد هم اندازه نیاز داریم. برای پیکربندی هارد دیسک ها شما می توانید از فرمان diskmgmt.msc در Run یا از Server Manager استفاده کنید . برای آشنایی بیشتر با شیوه پیکربندی هارد دیسک ها و دلایل استفاده از آنها می توانید به مقالات خانم قرباوی در لینک های زیر مراجعه نمایید : 

مدیریت دیسک ها در ویندوز 7 
مدیریت دیسکها در ویندوز - ایجاد و اضافه کردن هارد دیسک در ویندوز 

Image





 

گام سوم - به اشتراک گذاری پوشه های مورد نظر بر روی سرورها و دادن سطوح دسترسی مناسب به آنها :


هدف ما از بکاربردن هر دو سرور شبکه به عنوان فایل سرور ، تقسیم پوشه های به اشتراک گذاری شده میان دو سرور و از این طریق کم کردن ترافیک شبکه بر روی سرورها می باشد . در ضمن با انجام این کار در صورتی که یکی از سرورها دچار مشکلی شود ، شما می توانید به راحتی بخشی از فایل سرور را جابجا کرده و بر روی سرور دیگر قرار دهید. ما در این مورد در جای مناسب خود بیشتر صحبت می کنیم. پس ما دو پوشه Administrator و Accounting را بر روی سرور دامین کنترولر (Server1 ) و پوشه Public را بر روی سرور دوم ( Server2 ) قرار می دهیم. ( توصیه می شود آن پوشه هایی که مراجعه بیشتری دارند را بر روی سروی بگذارید که ترافیک کمتری از شبکه بر روی آن قرار دارد. ) 

در به اشتراک گذاری پوشه ها نکته بسیار مهم اینست که ، مجوز های دسترسی که به پوشه ها می دهیم باید دقیقا مطابق با نیازهای کاربران باشد ( نه کمتر و نه بیشتر ) و همچنین باید میان NTFS Permissions و Share Permissions توازن برقرار باشد و گرنه در صورت عدم توازن ، پوشه ها کمترین دسترسی داده شده را به خود می گیرند . 

برای دادن مجوزهای NTFS Permissions و Share Permissions باد بر روی پوشه مورد نظر کلیک راست کرده و برای دادن مجوز NTFS از برگه Security و برای دادن مجوز اشتراک از برگه Sharing استفاده می کنیم . برای آشنایی بیشتر با شیوه بکارگیری NTFS Permissions و Share Permissions می توانید به مقالات آقای نصیری در لینک های زیر مراجعه نمایید : 

مبانی شبکه قسمت بیستم - سطوح دسترسی به فایل یا File Level Permissions 
مبانی شبکه قسمت نوزدهم - سطوح دسترسی اشتراک یا Share Level Permissions 


3-1. مجوزهای پوشه Administrator : 

• مدیرشبکه کنترل کاملی بر روی آن دارد. 
• helpdesk ها ( دستیاران مدیر ) می توانند در آن فایل و پوشه بریزند ولی نمی توانند از آن چیزی حذف کنند. 
• Karmandan و hesabdaran هیچگونه دسترسی به این پوشه ندارند. 


مجوزهای NTFS Permissions و Share Permissions اعمال شده به پوشه Administrator همانند شکل های زیر می باشد : 

توجه1: نکته ای که در دادن NTFS Permissions باید توجه کرد اینست که هنگامی که می خواهید مجوزهای جدید را به یک پوشه اعمال کنید باید ابتدا خاصیت ارث بری پوشه مورد نظر را از پوشه بالاسری خود ( پوشه والد خود ) برداریم . ما اینکار را مانند شکل زیر انجام می دهیم ( توجه کنید که اینکار را برای هر سه پوشه انجام دهید ) : 

Image



  • NTFS Permissions :

 

Image



توجه 2 : بعد از اعمال مجوزهای NTFS Permissions شما باید کاری کنید که این مجوزها به فایل ها و پوشه های درون پوشه مورد نظر ( پوشه های فرزند ) نیز اعمال شوند . ما اینکار را مانند شکل زیر انجام می دهیم : 

Image



  • Share Permissions :

 

Image



3-2. مجوزهای پوشه Accounting : 

• مدیرشبکه و helpdesk ها ( دستیاران مدیر ) کنترل کاملی بر روی آن دارند. 
• کاربران گروه hesabdaran می توانند در آن فایل و پوشه قرار دهند و ویرایش کنند ولی نمی توانند چیزی را درون آن حذف کنند. 
• کاربران گروه karmandan هیچگونه دسترسی به این پوشه ندارد. 

مجوزهای NTFS Permissions و Share Permissions اعمال شده به پوشه Accounting همانند شکل های زیر می باشد : ( باید توجه کرد که مجوزهای گروه Administrators با helpdesks یکسان می باشند. ) 


  • NTFS Permissions :

توجه : برای اینکه کاربران گروه hesabdaran نتوانند فایل هایی که خود ایجاد کرده اند حذف کنند ، شما می توانید گروه CREATOR OWNER را در برگه Security حذف کنید یا مجوز Delete را در این گروه بردارید . البته این کار باید بنا بر نیازهای امنیتی و مدیریتی انجام شود . 

Image




  • Share Permissions :

 

Image




3-3. مجوزهای پوشه Public : 

• مدیرشبکه و helpdesk ها ( دستیاران مدیر ) کنترل کاملی بر روی آن دارند. 
• کاربران گروه hesabdaran و karmandan می توانند در آن فایل و پوشه قرار دهند و ویرایش کنند ولی نمی توانند چیزی را درون آن حذف کنند. 

مجوزهای NTFS Permissions و Share Permissions اعمال شده به پوشه Public همانند شکل های زیر می باشد : ( باید توجه کرد که مجوزهای گروه Administrators با helpdesks و مجوز های گروه hesabdaran با karmandan یکسان می باشند. ) 

  • NTFS Permissions :

توجه : برای اینکه کاربران گروه hesabdaran و karmandan نتوانند فایل هایی که خود ایجاد کرده اند حذف کنند ، شما می توانید گروه CREATOR OWNER را در برگه Security حذف کنید یا مجوز Delete را در این گروه بردارید . البته این کار باید بنا بر نیازهای امنیتی و مدیریتی انجام شود . 

Image



  • Share Permissions :

 

Image




پس از به اشتراک گذاری پوشه ها درون ویندوز سرورهایتان چنانچه در شکل زیر مشخص است ، نقش File Server نیز به صورت خودکار اضافه می شود و برای دسترسی به هر پوشه از طریق شبکه می توانید آدرس UNC پوشه را در RUN ویندوزتان وارد نمایید . مثلا برای دسترسی به پوشه Public ، به شکل server2\ Public \\ عمل می نماییم . 

Image
  • Sajjad Rezaei
  • ۰
  • ۰

معرفی جدیدترین گوشی های آندروید در ایران 

معرفی جدیدترین گوشی های آندروید در ایران + عکس

معرفی جدیدترین گوشی های آندروید در ایران  ، جدیدترین گوشی های اندروید موجود در بازار ایران را برای شما بیننده گرامی گردآوری کرده ایم.

 

یکی از مواردی که سیستم عامل اندروید گوگل را از سیستم عامل iOS اپل و یا ویندوز فون مایکروسافت متمایز می کند تنوع بالای محصولاتی است که از این سیستم عامل استفاده می کنند. در شرایطی که این تنوع یکی از نقاط قوت اندروید محسوب می شود اما می تواند انتخاب نهایی را نیز برای مصرف کنندگان به شرایطی چالش برانگیز مبدل کند.

 

به گزارش “گروه علم و فناوری” عصرایران، بی تردید، انتخابی قطعی و بهترین تلفن همراه برای همه وجود ندارد اما برخی موبایل های هوشمند اندرویدی از جایگاهی بالاتر نسبت به رقبای خود برخوردار هستند.

 

موبایل های هوشمند با مشخصات بهتر نسبت به مدل های دیگر، مدل هایی که دارای طراحی ظاهری و کیفیت سخت بالاتری هستند و یا مدل هایی که تنها ارزش بالاتری در قبال هزینه پرداختی نسبت به رقبای خود دارند از آن جمله اند.

 

در انتخاب برترین موبایل های هوشمند اندرویدی مواردی مانند عملکرد سخت افزار ی، پتانسیل ارتقا سیستم عامل، و البته طراحی ظاهری مد نظر قرار می گیرند. تا پیش از آن که موج جدید موبایل های هوشمند اندرویدی مانند سونی اکسپریا Z3، موتورولا موتو X(2014)، سامسونگ گلکسی نوت4 و … وارد بازار شوند، برترین های فعلی بازار اندروید عبارتند از:

 

1. اچ تی سی وان M8

معرفی جدیدترین گوشی های آندروید در ایران + عکس

بدنه فلزی و طراحی زیبا نخستین نکته ای است که در وان M8 توجهات را به سوی خود جلب می کنند. پردازنده چهار هسته ای اسنپ دراگون 801 با فرکانس 2.3 گیگاهرتز، 2 گیگابایت رم و حافظه داخلی 16 یا 32 گیگابایتی از دیگر مشخصات این مدل هستند.

 

نمایشگر 5 اینچی فول اچ‌دی (1080p) وان M8 از کیفیت بالایی برخوردار است. یکی از ویژگی متمایز این مدل استفاده از دو دوربین در قسمت پشت آن است اما به کارگیری دوربین اصلی 4 مگاپیکسلی اولتراپیکسل همانند مدل وان M7 نقطه ضعف بزرگ پرچمدار جدید اچ تی سی محسوب می شود.

 

2. سونی اکسپریا Z2

معرفی جدیدترین گوشی های آندروید در ایران + عکس

سونی مجموعه کاملی را در اکسپریا Z2 ارائه کرده است. طراحی و کیفیت ساخت بالای این محصول احساس خوبی را به کاربر منتقل می کند.

 

باتری 3200 میلی آمپری اکسپریا Z2 از طول عمر بالایی برخوردار بوده و از دیگر مشخصات آن می توان به پردازنده چهار هسته ای اسنپ دراگون 801 با فرکانس 2.3 گیگاهرتز، 3 گیگابایت رم، 16 گیگابایت حافظه داخلی و دوربین 20.7 مگاپیکسلی اشاره کرد.

 

اکسپریا Z2 دارای گواهینامه IP58 بوده که به معنای مقاومت در برابر آب تا عمق یک متر و به مدت 30 دقیقه و ضد گرد و غبار بودن آن است. نمایشگر5.2 اینچی فول اچ‌دی (1080p) این مدل از کیفیت بالایی برخوردار بوده و کاربر خود را ناامید نمی کند.

 

3. سامسونگ گلکسی S5

معرفی جدیدترین گوشی های آندروید در ایران + عکس

پرچمدار جدید محصولات سامسونگ دارای نمایشگر 5.1 اینچی فول اچ‌دی (1080p) سوپرآمولد، پردازنده اسنپ دراگون 801 با فرکانس 2.5 گیگاهرتز و دوربین توانای 16 مگاپیکسلی است.

 

حسگر اثر انگشت، حسگر ضربان قلب، کلید خانه لمسی و مقاومت بدنه در برابر آب و گرد و غبار به واسطه گواهینامه IP67 از دیگر ویژگی های آن هستند. رابط کاربری سنگین “تاچ‌ویز” و بدنه پلاستیکی که احساس کیفیت ساخت بالایی را به کاربر منتقل نمی کند از نقاط ضعف گلکسی S5 هستند.

 

4. وان پلاس وان

معرفی جدیدترین گوشی های آندروید در ایران + عکس

شرکت تازه تاسیس وان پلاس با معرفی موبایل هوشمند وان پلاس وان بسیاری را شگفتزده کرده است. این مدل دارای نمایشگر 5.5 اینچی فول اچ‌دی (1080p)، پردازنده چهار هسته ای با فرکانس 2.5 گیگاهرتز و 3 گیگابایت رم است.

 

دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی، حافظه داخلی 16 و یا 64 گیگابایت و باتری 3100 میلی آمپری مشخصاتی مشابه با پرچمداران شرکت های دیگر بوده اما زمانی که موضوع قیمت مطرح می شود وان پلاس وان برگ برنده خود را رو می کند.

 

5. ال جی G3

معرفی جدیدترین گوشی های آندروید در ایران + عکس

ال جی با معرفی مدل G2 توجهات بسیاری را به سوی خود جلب کرد و قصد دارد این روند را با مدل G3 نیز ادامه دهد. ویژگی متمایز این مدل نمایشگر 5.5 اینچی کیو اچ‌دی با تراکم پیکسلی چشمگیر 534 ppi است. البته چنین نمایشگری عمر نه چندان بالای باتری 3000 میلی آمپری را به همراه داشته است.

 

پردازنده چهار هسته ای با فرکانس 2.5 گیگاهرتز، 3 گیگابایت رم و پردازنده گرافیکی Adreno 330 عملکرد روان ال جی G3 را تصمین می کنند. ال جی در طراحی بدنه G3 از پلی کربنات با ظاهر فلز صیقل خورده استفاده کرده است.

 

6. سونی اکسپریا Z1 کامپکت

معرفی جدیدترین گوشی های آندروید در ایران + عکس
در شرایطی که موبایل های هوشمند مسیر معرفی نمایشگرهای بزرگتر را دنبال می کنند اما افرادی هستند که نمایشگرهای کوچک‌تر را ترجیح می دهند. بر همین اساس ارائه مدل هایی با نمایشگرهای کوچکتر نسبت به محصولات پرچمدار شرکت های مختلف در دستور کار آنها قرار گرفته است.

 

سونی اکسپریا Z1 کامپکت یکی از برترین های این بخش محسوب می شود که امکانات سخت افزاری مشابه با سونی اکسپریا Z1 را در اندازه ای کوچک‌تر به کاربر خود هدیه می کند.

 

نمایشگر 4.3 اینچی اچ‌دی (720p)، پردازنده چهار هسته ای با فرکانس 2.2 گیگاهرتز، 2 گیگابایت رم، پردازشگر گرافیکی Adreno 330، و دوربین اصلی 20.7 مگاپیکسلی جای بحثی باقی نمی گذارند.

 

اکسپریا Z1 کامپکت دارای گواهینامه IP58 است که به معنای مقاومت در برابر آب تا عمق یک متری به مدت 30 دقیقه و ضد گرد و غبار بودن آن است.

 

7. گوگل نکسوس 5

معرفی جدیدترین گوشی های آندروید در ایران + عکس

نکسوس 5 به واقع موبایل هوشمند ی برای شیفتگان اندروید و افرادی که دوستدار در اختیار داشتن یک پرچمدار اندرویدی خالص هستند، محسوب می شود. نسخه 4.4 کیت کت اندروید، نمایشگر 4.95 اینچی فول اچ‌دی (1080p)، پردازنده چهار هسته ای با فرکانس 2.3 گیگاهرتز، 2 گیگابایت رم، حافظه داخلی 16 یا 32 گیگابایتی و دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی می تواند هر کاربری را راضی کند.

 

 

شاید تنها نقطه ضعف نکسوس 5 باتری 2300 میلی آمپری آن باشد که با توجه به سخت افزار قوی از عمر بالایی برخوردار نیست.

 

8. موتورولا موتو G

معرفی جدیدترین گوشی های آندروید در ایران + عکس

موتورولا موتو G دارای نمایشگر 4.5 اینچی اچ‌دی (720p) است. پردازنده چهار هسته ای با فرکانس 1.2 گیگاهرتز، یک گیگابایت رم و نسخه 4.4 کیت کت اندروید از دیگر مشخصات آن هستند.

 

 

موتورولا موتو G دارای دوربین اصلی 5 مگاپیکسلی بوده و فضای ذخیره سازی داخلی آن 8 یا 16 گیگابایت است.

 

از امکانات ارتباطی این دستگاه می توان به وای فای، بلوتوث و جی پی اس اشاره کرد. موتو G فاقد ان‌اف‌سی بوده و باتری آن توسط کاربر قابل تعویض نیست اما با توجه به قیمت پایین و ارزش بالا در برابر هزینه پرداختی این کاستی ها چندان به چشم نمی آیند.

 

9. سامسونگ گلکسی نوت3

معرفی جدیدترین گوشی های آندروید در ایران + عکس

سامسونگ با معرفی گلکسی نوت انقلاب فبلتی را آغاز کرد و نسل سوم این مدل همچنان یکی از برترین های بازار اندروید محسوب می شود. قلم اس پن گلکسی نوت3 ویژگی های بیشتری را نسبت به دیگر موبایل های هوشمند اندرویدی در اختیار کاربر خود قرار می دهد.

 

نمایشگر 5.9 اینچی فول اچ‌دی (1080p) سوپرآمولد این دستگاه از کیفیت بالایی برخوردار است. دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی، 3 گیگابات رم، حافظه داخلی 32 یا 64 گیگابایتی به همراه باتری 3200 میلی آمپری از دیگر مشخصات گلکسی نوت3 هستند. این دستگاه با پردازنده چهار هسته ای کوالکام و هشت هسته ای اگزینوس در دسترس است.

 

10. اچ تی سی وان مینی 2

معرفی جدیدترین گوشی های آندروید در ایران + عکس

اچ تی سی وان مینی 2 از بدنه فلزی مشابه با مدل وان M8 و رابط کاربری Sense 6 سود می برد. اسپیکر های استریو، نمایشگر 4.5 اینچی اچ‌دی (720p)، پردازنده چهار هسته ای با فرکانس 1.2 گیگاهرتز و دوربین اصلی 13 مگاپیکسلی از دیگر امکانات این مدل هستند.

 

عملکرد روان، طراحی و کیفیت ساخت بالا، وان مینی 2 را به مجموعه ای خوش ساخت مبدل کرده اند.

 

  • Sajjad Rezaei