گروه فنی و مهندسی وی سنتر

راهکارهای جامع دیتاسنتر

گروه فنی و مهندسی وی سنتر

راهکارهای جامع دیتاسنتر

راهکارهای جامع دیتاسنتر

پیوندها
  • ۰
  • ۰

آموزش استفاده از Miracast

شنبه, 16 آذر,1398

آموزش استفاده از Miracast

آموزش استفاده از Miracast 

پس از اینکه Wi-Fi Alliance در رویداد CES 2013 نهایی شدن استاندارد نمایش وایرلس Miracast را اعلام کرد دستگاه‌ها و رسیورهای مختلفی با قابلیت Miracast عرضه شدند از جمله دستگاه‌های جدیدتری مثل Surface Pro از مایکروسافت (2017) و دانگل Fire TV شرکت آمازون. اما همچنان که توسعه Miracast ادامه دارد – برای مثال تا جولای 2017 سخت‌افزار Miracast از استریمینگ 4K و HD پشتیبانی خواهد کرد – اما از طرفی تکنولوژی‌های رقیب نیز بیکار ننشستند. در ادامه این مطلب آموزش استفاده از Miracast برای پخش تصویر دستگاه‌های مختلف روی تلویزیون به صورت وایرلس را برای شما کاربران گرامی شرح خواهیم داد.

طرز کار Miracast

کاربران می‌توانند به صورت وایرلس و بی سیم تصویر کامپیوتر، گوشی یا تبلت دارای گواهینامه Miracast را روی هر رسیوری که این تکنولوژی را دارد مثل تلویزیون، پروژکتور یا مانیتور پخش کنند. به این ترتیب چیزی که روی دستگاه خواهید دید، دقیقاً همان چیزی است که روی تلویزیون مشاهده می‌کنید (البته با کمی تاخیر). همچنین می‌توانید از یک نمایشگر Miracast هم استفاده کنید.
استاندارد Wi-Fi Direct محوریت اصلی این تکنولوژی را تشکیل می‌دهد که امکان برقراری ارتباطات نقطه به نقطه بین دستگاه‌ها بدون استفاده از روتر را فراهم می‌کند. بعد از آن Miracast یک تکنولوژی دیگر ارائه می‌کند که از استریمینگ ویدیوهایی تا کیفیت 1080 پیکسل و صدای فراگیر 1.5 پشتیبانی می‌کند. همچنین Miracast این ارتباطات را با استفاده از رمزنگاری WPA2 کدگذاری می‌کند تا محتوایی مثل ویدیوهای نت فلیکس و بلوری آزادانه و به صورت محافظت شده جریان پیدا کنند.
ماهیت نظیر به نظیر ارتباطات Miracast باعث شده تا بتوان پخش تصاویر را بدون وجود کانکشن اینترنت و به صورت ایمن انجام داد. محتوا و اپلیکیشن‌ها به صورت مستقیم از دستگاه شما جریان پیدا می‌کنند نه از یک سرویس اینترنتی مثل کروم‌کست گوگل.

آموزش استفاده از Miracast
استفاده از Miracast توسط مشاغل و کسب و کارها باعث می‌شود کنفرانس‌های ویدیویی، اسلاید شو و طراحی گروهی محصولات بسیار آسان تر شود. برای کاربران خانگی Miracast راه فوق العاده ای جهت استریم کردن ویدیوها و تصاویری با کیفیت بالا بر روی تلویزیون است.

الزامات مورد نیاز جهت استفاده از Miracast

برای حذف واسطه‌ها در هنگام استریم ویدیو و تصاویر لازم است که دستگاه شما و دستگاهی که می‌خواهید تصویر روی آن پخش شود، هر دو از Miracast پشتیبانی کنند.
برای دستگاهی که می‌خواهید تصویر آن را پخش کنید، پشتیبانی از Miracast نیاز به سه چیز دارد: پشتیبانی از تراشه وایرلس، پشتیبانی از سیستم عامل و پشتیبانی از درایور. اگر دستگاه شما تمام این الزامات را نداشت باید یک آداپتور Miracast تهیه کرده و سیستم عامل را ارتقاء دهید (اطلاعات بیشتر در ادامه مطلب). معمولاً آداپتورهای Miracast همراه رسیورهایی مثل کیت ScreenBeam از Actiontec عرضه می‌شوند.
از نظر نرم افزاری تکنولوژی Miracast در ویندوز 1.8 و ویندوز 10 پشتیبانی می‌شود. در نسخه‌های قدیمی تر ویندوز می‌توان با استفاده از اپلیکیشن‌های شخص ثالث، پشتیبانی از Miracast را اضافه کرد. نسخه‌های مختلف لینوکس از طریق نرم‌افزار اپن سورس "Wireless Display Software for Linux OS" شرکت اینتل به پشتیبانی از نمایشگر وایرلس دسترسی دارند. اما توصیه ما استفاده از سیستم عاملی است که به صورت بومی از Miracast پشتیبانی می‌کند.
اندروید در نسخه 2.4 (KitKat) و نسخه 5 (Lollipop) از Miracast پشتیبانی می‌کند. اما گوگل پشتیبانی از Miracast را در اندروید 6 (Marshmallow) و نسخه‌های جدیدتر حذف کرده است. اگر قصد پخش تصویر از روی یک گوشی یا تبلت اندرویدی جدیدتر را دارید، باید این کار را از طریق کروم‌کست انجام دهید.
نه OS X و نه iOS از Miracast پشتیبانی نمی‌کنند. در عوض اپل تکنولوژی AirPlay خود را دارد که برای پخش تصویر به صورت وایرلس روی تلویزیون نیاز به یک Apple TV دارد.
بین سخت افزارهای ویندوزی، لپ تاپ و تبلت‌هایی پس از نسل چهارم و پنجم پردازشگرهای اینتل و دارای تراشه وایرلس 7260 اینتل از Miracast پشتیبانی می‌کنند اما پس از عرضه ویندوزهای 1.8 و 10 تکنولوژی WiDi اینتل که عامل اصلی این پشتیبانی است حذف شد. AMD Wireless Display هم از نسل سوم و چهارم APUهای خود از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کند.
اگر هنوز مطمئن نیستید که دستگاه شما از این تکنولوژی پشتیبانی می‌کند یا خیر می‌توانید توضیحات مربوط به آن را در وبسایت محصول مطالعه کنید تا ببینید آیا Miracast-certified هست یا خیر و یا می‌توانید توضیحات بخش "نحوه استفاده از Miracast" را مطالعه کنید.

آداپتور و رسیورهای Miracast

آموزش استفاده از Miracast

قسمت رسیور (دریافت کننده) از این تکنولوژی هم می‌تواند پیچیده باشد. تولیدکنندگان تلویزیون‌های هوشمند مثل سونی، ال‌جی، سامسونگ، توشیبا و پاناسونیک چند سال پیش تکنولوژی Miracast را به تلویزیون‌های جدید خودشان اضافه کردند همچنین برخی از تولیدکنندگان پروژکتور؛ اما این صحبت‌ها لزوماً به آن معنا نیست که تلویزیون یا مانیتور شما هم این تکنولوژی را داشته باشد.
دستگاه‌های Fire TV آمازون و پلیرهای Roku هم پخش تصویر از طریق Miracast را پشتیبانی می‌کنند. توجه کنید که دستگاه‌های Fire TV رسماً پخش تصویر از طریق ویندوز را پشتیبانی نمی‌کنند یعنی ممکن است مثلاً برای پخش تصویر از کامپیوتر روی دستگاه‌های استریمینگ آمازون با مشکلاتی روبرو شوید.
در صورتیکه دستگاه شما سخت‌افزار لازم برای پشتیبانی از این تکنولوژی را نداشت می‌توانید یک دانگل رسیور Miracast مثل رسیور Actiontec ScreenBeam Mini2 یا Wireless Display Adapter از مایکروسافت را خریداری کنید؛ اینکه کدامیک را انتخاب کنید بستگی به اکوسیستم و محیط ترجیحی شما دارد.
توصیه می‌کنیم مدلی را خریداری کنید که مربوط به سازنده همان دستگاه باشد. مثلاً اگر قصد پخش تصویر از Microsoft Surface Pro را دارید بهتر است آداپتور مایکروسافت را خریداری کنید. البته این به معنای بد بودن آداپتورهای شخص ثالث نیست اما وقتی با دستگاه و تجهیزاتی از همان کمپانی کار کنید، عیب یابی بسیار راحت تر خواهد بود.
تنظیم و راه اندازی این آداپتورها ساده است: کافیست آداپتور را به یکی از پورت‌های HDMI باز ورودی تلویزیون، پروژکتور یا مانیتور وصل کرده و سپس کابل USB کوچکی که از کنار این دستگاه خارج شده را به تلویزیون یا هر وسیله خروجی دیگری وصل کنید. این کابل‌های USB داده ای منتقل نمی‌کنند بلکه فقط برق آداپتور را تامین می‌کنند.

آموزش استفاده از Miracast

نحوه استفاده از Miracast

حالا که یک دستگاه مجهز به تکنولوژی Miracast تهیه کردید، نمایشگر را روشن کرده و در صورت استفاده از آداپتور یا باکس استریمینگ، روی ورودی مناسب سوئیچ کنید.
در برخی آداپتورها مثل محصولات مایکروسافت باید دکمه پاوری که روی دانگل فیزیکی قرار گرفته را فشار دهید. ممکن است بوت شدن آداپتور تا 90 ثانیه زمان ببرد اما بیشتر آداپتورها سریع تر عمل می‌کنند. بعد از آن تلویزیون یک صفحه اسپلش نمایش داده و از شما می‌خواهد یک دستگاه به آن متصل کنید.
روی دستگاه‌های استریمینگ ممکن است برای فعال کردن قابلیت پخش (mirroring) نیاز به رفتن به چندین منو داشته باشید. مثلاً روی Fire TV باید دکمه Home را به مدت طولانی نگه دارید و سپس Mirroring را انتخاب کنید. روی دستگاه‌های Roku دارای سیستم عامل 7.6 گزینه Screen Mirroring در مسیر Settings > System قرار دارد (انجام این کار در دستگاه‌های Roku با سیستم عامل 7.7 که در آگوست 2017 منتشر شد، الزامی نیست).
حالا باید دستگاه منبع را به آداپتور متصل کنید.

ویندوز 10
در ویندوز 10 گزینه‌های مربوط به screen mirroring در قسمت تنظیمات فوری از Action Center قرار دارد. برای اجرای Action Center روی آیکنی که به شکل حباب گفتگو در سمت راست task bar قرار دارد کلیک کرده سپس روی دکمه Connect نزدیک به پایین صفحه کلیک کنید (اگر این دکمه را نمی‌بینید روی گزینه Expand بالای بخش تنظیمات فوری کلیک کنید).

آموزش استفاده از Miracast
در این منو لیستی از نمایشگرهای مجهز به Miracast نمایش داده می‌شود. برای شروع فرایند اتصال روی نام دستگاه کلیک کنید.

آموزش استفاده از Miracast
بسته به نوع نمایشگر ممکن است نیاز به ورود یک پین داشته باشید تا ایمن بودن اتصال تایید شود یا ممکن است نیاز باشد اتصال را روی دستگاه نمایشگر تکمیل کنید. برای مثال Roku یک منوی کوچک ارائه کرده تا اتصال به صورت یک باره یا دائم برقرار شود.
پس از یک لحظه یا تصویر کامپیوتر روی نمایشگر هم پخش می‌شود یا به عنوان یک تصویر گسترش یافته عمل می‌کند. با انتخاب گزینه Change projection mode در منوی Connect ویندوز 10 می‌توانید بین حالت‌های مختلف mirroring و غیرفعال کردن آن گزینه مورد نظر را انتخاب کنید. (توجه کنید که انتخاب گزینه تکرار تصویر باعث می‌شود که همه مانیتورها همزمان یک تصویر نشان دهند. اگر قصد دارید فقط مانیتور اصلی را mirror کنید گزینه Second-Screen Only را انتخاب کنید.)

اندروید
در دستگاه‌های اندروید قدیمی تری که از Miracast پشتیبانی می‌کنند، به منوی Settings رفته سپس روی Display و بعد کلیک کنید. بالای این صفحه گزینه “Wireless display” را روی حالت ON قرار دهید تا دستگاه‌های مجهز به Miracast در اطراف شما جستجو و پیدا شوند. پس از یک دقیقه اسم آداپتور Miracast نمایش داده می‌شود. روی آن کلیک کنید تا دستگاه شما متصل شود یا روی تلویزیون و یا پروژکتور پین کد از شما خواسته شود. پس از برقراری اتصال، تصویر صفحه روی نمایشگر تکرار می‌شود.

نکته پایانی: یکی از مشکلاتی که ممکن است هنگام انجام این کار با آن روبرو شوید، overscan است. بسیاری از تلویزیون‌ها طوری تنظیم شده اند که ورودی‌های HDMI را اوراسکن کنند که باعث می‌شود تصویر به صورت زوم شده نمایش داده شود. برای حل این مسئله باید به منوی آپشن تلویزیون رفته و آن را روی حالت نمایش به صورت نقطه به نقطه قرار دهید و نه کشیدن تصویر یا زوم. برخی از آداپتورهای Miracast – مثل محصولات مایکروسافت – همراه اپلیکیشنی ارائه می‌شوند که می‌تواند از خود آداپتور برای تغییر میزان overscan استفاده کند.

برای خرید محصولات مجهز به تکنولوژی Miracast مانند دانگل های وایرلس اینجا کلیک کنید.

 

 

منبع : PCMAG

برچسب ها:

  • ۹۸/۰۹/۲۴
  • Sajjad Rezaei

آموزش استفاده از Miracast

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی